Menneskemad kan være dødelig for din hund

Chokolade: Chokolade smager dejligt – det synes din hund også idet dens smagsløg er ligeså sliksyge som dine. Kakao indeholder theobromin, som er giftigt for hunde. Theobromin er et methylxanthin i samme familie som caffein og theophyllin. Mennesket fordøjer og udskiller let methylxanthin. Det samme er ikke tilfældet, når det drejer sig om hunde. Jo højere kakaoandel desto højere theobrominandel.

Symptomerne på chokoladeforgiftning er opkast, savlen, svimmelhed, rastløshed og øget drikkelyst og vandladning. Det er vigtigt at kontakte dyrlægen, så snart man opdager at hunden har spist chokolade, for at kunne starte behandlingen inden det er for sent. I værste tilfælde kan chokoladeforgiftning medføre kramper, bevidstløshed og død.

Avokado: Persin findes i advokado. Persin menes at være giftig for hunde. Det høje fedtindhold i avokado kan desuden medføre betændelse i bugspytkirtlen.
De mulige symptomer på en forgiftning forsaget af persin er nedstemt humør og apati, halsen og besværet vejrtrækning, unormalt hurtig eller urytmisk puls, væskeansamlinger.

Vindruer og rosiner: I større mængder kan rosiner og vindruer medføre dødelige nyreskader hos hunde. Synderen her hedder oxalsyre. De symptomer man oplever ses få timer efter hunden har indtaget rosinerne. Hunden vil kaste op og have diarre og blive nedstemt. Mavesmerter og kramper ses også. Hunden vil drikke meget og tilsvarende urinere mere end normalt. Nyrerne kan tage permanent skade og i værste fald overlever hunden ikke forgiftningen. Det er vigtig at man kontakter dyrlægen straks man finder ud af at hunden har spist vindruer eller rosiner.

Stenfrugt: Den giftige virkning gælder ikke frugtkødet, men selve kernen i frugten. I kernen findes der blåsyre, som frigives og forgifter hunden, når der bides i den.

Løg: Løg, purløg og hvidløg indeholder giftstofferne N-Propyl-Disulfid og S-methyl-L-cystein sulfoxid (SMCO) der kan give pludselig blodmangel.
Hvidløg har en række positive effekter, hvis det fodres i meget lille dosis, mens det kan give forgiftninger, hvis det fodres i for stor dosis. Kosttilskud der indeholder hvidløg, bør derfor kun fodres efter samtale med dyrlægen.

Kartofler: Umodne kartofler, rå grønne kartofler, kartoffelplantens grønne blade og kartoffelæblerne indeholder giftstofferne solanin og chaconin. Solanin er ætsende, kan give mavetarm-irritation, pludselig blodmangel og påvirker hundens nervesystem. Desværre er det ikke altid let at se om en rå kartoffel har et grønligt skær, og det er da svært at undgå risikoen for disse giftstoffer. Symptomerne på kartoffelforgiftning viser sig som mavetarm-irritation med kvalme, opkast, nedsat appetit, bugsmerter og blodig diarre. Nervesystemet påvirkes også. Hunden vil virke sløv og fraværende, den vil få kramper og vil begynde at savle. Til tider ses åndedrætsbesvær, lammelse af kroppens muskler samt bevidstløshed.

Sødemidler: især xylitol, som findes i tyggegummi, kan slå en hund ud. Det er vigtigt at vide, for vi mennesker kan fejlagtigt tro, at sødemidler er sundere end sukker og derfor ufarlige. Det er langt fra tilfældet.

Nødder: især de meget olieholdige, som valnødder, er farlige for hunde. En vild hund ville aldrig spise en nød i naturen, men camoufleret i slik eller kage, kan nødder sagtens lokke dit kæledyr. Undgå dette.
Nødder kan give lammelser og ødelægge hundens system. Kontakt din dyrlæge hurtigst muligt.

Generelt er fed mad farligt for din hund fordi det kan medføre betændelse i bugspytkirtlen. Især i højtiderne ser vi ofte øget tendens til denne sygdom idet mange ønsker at forkæle deres hunde. Dette er dog misforstået og kan resultere i akut betændelse i bugspytkirtlen. Symptomer sløvhed, diarre, mavesmerter, feber, opkast. Behandlingen må påbegyndes hurtigst muligt da lidelsen er alvorlig og kan medføre død.

Er du i tvivl om din hund har symptomer på forgiftning, skal du altid kontakte dyrlægen!