Fysioterapi, rehabilitering og massage

Hos Egelund Dyreklinik tilbyder vi fysioterapi, rehabilitering/genoptræning og massage ved Dyrlægeeksamineret Veterinær Fysiologisk Rehabiliteringsterapeut. Vi bruger den nyeste viden og forskning i forbindelse med vores behandlinger samt laserterapi, akupressur, varmebehandling og kryoterapi.  Vores mål med behandlingen er altid at sikre at din hund eller kat får det bedste resultat.

Behandlingerne er specielt egnede til nyopererede patienter, seniorpatienter, gigtpatienter, sporsthunde, smertepatienter, overvægtige patienter samt som afstressede wellness for din hund eller kat.

Hvorfor fysioterapi?

En fysioterapeutisk behandling af din hund kan bruges til at hjælpe din hund hvis den lider af smerter, inflammation, nedsat bevægelighed, muskelsvaghed (muskelatrofi) muskelspændinger, manglede opheling eller neurologiske problemer. Fysioterapi er også en meget vigtig faktor ved ny-opererede hunde og et behandlings og træningsforløb hos os sikre dig at du får det bedste resultat.

Fordele ved fysioterapi

• Kontrollerer smerte
  • Behandler inflammationer
  • Forbedre bevægeligheden af led
  • Øger muskelmasse og styrke
  • Behandler muskelømhed og spændinger
  • Fremmer vævsheling
  • Forbedret neurologi

Hvorfor massage?

Massage giver din hund øget styrke og fleksibilitet og løsner muskelrelaterede problemer. Herudover har massage en positiv effekt på din hunds kredsløb ved bl.a. at øge blodcirkulationen, øge stofskiftet, affaldsstoffer udskilles hurtigere fra hundens muskler og giver bedre ydeevne (sportshunde). Massage stimulerer hundens immunsystem og øger modstandsdygtigheden overfor sygdomme samt øger endorfin niveauet (smertehæmmende effekt)

Massage kan også bruges på den stressede, nervøse eller aggressive hund idet blodtrykket sænkes, og vigtige stressreducerende hormoner frigøres via blodbanen. Massage hjælper din hund med at slappe af og modvirker træthed hos den ældre hund.

Fordele ved massage

• Giver styrke og fleksibilitet
  • Påvirker peristaltikken i mavetarmkanalen
  • Udrenser nyrerne
  • Sænker blodtrykket
  • Forebygger arvæv
  • Stimulerer immunsystemet
  • Mindsker tendens til væskeansamlinger/ødemer
  • Giver næring og ilt til organerne
  • Modvirker træthed, spasmer samt ledbetændelse
  • Mindsker træningsskader

Hvorfor rehabilitering/genoptræning?

Er din hund blevet opereret for f.eks. HD, AD, Patella Luxation, overrevet korsbånd,  fraktur eller lign. er genoptræning af hunden en primær faktor for operationens endelige resultat. Hos os laver vi et individuelt genoptræningsprogram til dig og din hund hvor der typisk vil indgå fysioterapi, laserbehandling, massage, styrketræning og hjemmeopgaver. Du vil få en grundig vejledning fra gang til gang og vi vurderer løbende på resultater og programmet kan herefter tilpasses yderligere.